Naturfrisk Group: Kan du ikke skifte gear, bliver du overhalet

ND Kedler

At drive og udvikle en virksomhed er på mange måder som at køre en bil. Det mener CEO Tørk Eskild Furhauge fra Naturfrisk Group, der producerer økologiske og bæredygtige drikkevarer. For skifter du ikke gear i tide, kan du ende med at ødelægge bilen, siger han:

- Du skal evne at lave et hurtigt gearskifte, når du skal have bilen til at køre en anden hastighed, men omvendt kan du heller ikke springe fra tredje til sjette gear. Det samme gælder udviklingen af en virksomhed. Det skal ske trinvist. I Naturfrisk kan vi dog bedre lide at benytte billedet af en larve, der skal forpuppe sig en tid, for at blive en smuk sommerfugl. Det er mere i vores ånd.

"Den der ikke formår at skifte gear, vil blive overhalet" - Tørk Eskild Furhauge, CEO i Naturfrisk Group

Ifølge Tørk var Naturfrisk nødsaget til at tage et pitstop, da coronapandemien i foråret gjorde sit indtog og lukkede Danmark ned. Virksomheden leverer nemlig en stor del af sine produkter til restaurationsbranchen, der er blandt de brancher, som blev hårdest ramt af lockdown:

- Der var i medierne tale om, at samfundet manglede håndsprit, og vi omstillede derfor hurtigt produktionen i vores destilleri. Undervejs i processen blev vi blandt andet tilbudt rester af øl, cider, vin og spiritus fra andre virksomheder, og det fik vi destilleret og afsat til Region Hovedstaden til brug i sygehussektoren.

Projektet var non-profit, men vi iværksatte også andre initiativer, der kunne gavne vores slunkne kasse som bagdørssalg, websalg, take-away-menu i vores restaurant og øget distribution gennem detailkunderne.

Coronapandemien har således lært Tørk og resten af Naturfrisk, at succes ikke altid handler om at skifte gear i opadgående retning – særligt i krisetider:

- Under en krise handler det først og fremmest om at finde en måde at sikre virksomheden og dets medarbejdere på, men også hvordan man kan hjælpe samfundet. Da vi har et stort destilleri, var det naturligt for os at hjælpe med at producere håndsprit.

Naturfrisks krisebrainstorm:

Step 1: Sæt vækstplanerne på pause
Step 2: Involver alle kloge hoveder fra din virksomhed
Step 3: Brainstorm følgende emner: 
1. Hvordan sikrer vi medarbejderne?
2. Hvordan sikrer vi virksomheden?
3. Hvordan hjælper vi samfundet?

Publiceret d.
1. december 2020