Vejen til succes er bestemt også i Vrå

Vrå, den 2. november 2021

Virksomheden LSM Industries A/S på Sigenvej i Vrå med ejer og direktør Leo Sørensen i spidsen, er blevet tildelt Spar Nord og BDO’s pris som ”Succesvirksomhed 2021”.

Prisen er en hyldest til virksomheder, der bidrager til vækst og succes i dansk erhvervsliv i flere år i træk. Det er virksomheder, der har demonstreret størst evne til at levere solide resultater og høj vækst år efter år.

”Leo Sørensens virksomhed har vist en positiv og stabil udvikling, der er med til at skabe vækst og udvikling, og dermed medvirkende til at sikre arbejdspladser,” fastslår senior partner i BDO Morten Kallehauge.

En succesvirksomhed skal som minimum kunne præsentere: Vækst i deres resultat før skat de seneste fem år, og en soliditetsgrad over 15 % i det seneste regnskabsår. Der skal være en fornuftigsoliditeten målt over de seneste fem år, og man skal have evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag.

Fra lille maskinværksted til succesvirksomhed

LSM Pumper er et 100 % danskejet firma, som startede op i 1982 som et lille maskinværksted i udkanten af Børglum.

”Her startede vi op med at sælge landbrugsmaskiner, traktorer og lave reparationer af landbrugsmaskiner samt traktorer med kun en enkelt mand ansat,” fortæller direktør og ejer Leo Sørensen og fortsætter:

”Efter en del år i branchen som maskinværksted dukkede ideen op med slangepumpen. Det var ikke let at udarbejde dette produkt, da det var helt nyt for os som virksomhed, men vi havde brug for nye udfordringer. Ikke nok med, at vi nu skulle udforme og designe et nyt produkt, det krævede også mere plads end vi lige regnede med, og vi var nødsaget til at flytte vores lille maskinværksted til større lokaler, hvor der var mere plads. Derfor flyttede vi virksomheden til Vrå i 1990.”

Og den flotte historie fortsætter:

”I 1993 var vi så langt med udviklingsarbejdet, at den første slangepumpe blev produceret. Det var en rund slangepumpe med to forskellige størrelse slanger i. Vi havde fundet designet og gennemtænkt ideerne fuldt ud, troede vi. Hen over det næste stykke tid blev der dog lavet mange ændringer, for forespørgslerne begyndte at dumpe ind ad døren, og derved blev der udviklet mange forskellige størrelser af slangepumper på meget kort tid. Lige fra små til meget store pumper. Dette har givet os meget erfaring, og i dag har vi derfor fornøjelsen af at kunne tilbyde 14 forskellige størrelser slangepumper og herunder verdens to største modeller af slangepumper, der nogensinde er blevet produceret, andre firmaer har forsøgt, men uden held. Eftersom vores pumpesortiment voksede drastisk hurtigt og størrelsen på pumperne lige så, var det igen tid til at kigge efter ny lokaler. På dette tidspunkt var der ikke så store lokaler til rådighed, derfor besluttede vi at det krævede en helt ny bygning hvor der var plads til det hele. I 2008 startede vi med at bygge vores produktions- og administrationsejendom op på Sigenvej 7 i Vrå, hvor vi stadigvæk bor. Den er udvidet et par gange, og står overfor endnu en udvidelse.”

Lokal virksomhed med kunder over hele verden

Virksomhedens salg sker til virksomheder og forhandlere over hele verden. De har selv salgsselskaber i Tyskland og USA, og leverer anlæg til mange brancher, fx virksomheder inden for fiskeri, biogas, minedrift, byggevirksomheder, affaldshåndtering, rensningsanlæg aftager mange af vores større pumper, mens mange former for industrier i øvrigt aftager både de mindre og helt store pumper.

”Det er unikt, at LSM Industries A/S producerer og servicerer både til lokale biogasanlæg i Danmark og til virksomheder i hele verden. Udstyr fra LSM er i høj grad medvirkende til et bedre miljø på verdensplan, bemærkede prisgiverne også ved overrækkelsen på virksomheden i Vrå,” siger erhvervsrådgiver i Spar Nord, Jens Orlemann.

”Jeg er ualmindeligt glad og stolt over at få denne anerkendelse. Det er dejligt, når nogen lægger mærke til og værdsætter vores indsats,” siger Leo Sørensen.