Region Syddanmarks mest succesfulde virksomhed er fundet

Spar Nord  ǀ BDO
Kolding, onsdag den 9. oktober 2019

Vinderen af erhvervsprisen Succesvirksomhed 2019 i Region Syddanmark blev Bramming-virksomheden PolyTech. Det blev offentliggjort ved et prisevent på Koldinghus onsdag eftermiddag. Udover en samlet vinder blev der også uddelt særpriser inden for digital omstilling, jobskabelse og bæredygtighed.

Polytech
Mads Kirkegaard, Thorbjørn Rasmussen og Ulla Kamp Knudsen, Polytech A/S

Onsdag den 9. oktober blev regionsvinderen af Succesvirksomhed 2019 i Region Syddanmark offentliggjort ved et prisevent på Koldinghus i Kolding. Det er Spar Nord og BDO, der står bag prisen, og en jury har fundet vinderen blandt i alt 200 succesvirksomheder i regionen.

Det blev Bramming-virksomheden PolyTech, som udvikler teknologiske løsninger til vindmølleindustrien, der løb med prisen som årets Succesvirksomhed i Region Syddanmark.

– Vores løsninger fokuserer på at nedbringe omkostningerne primært på vedvarende energi fra vindmøller. Enten ved at reducere prisen på selve vindmøllen eller ved at gøre den billigere i drift – eller begge dele. Derved sikrer vi, at vindenergi bliver en attraktiv investering – også uden støttekroner – som er det, der ultimativt gør det til en fremtidssikret løsning. Det har været vores fokus siden starten for 25 år siden, udtaler CEO for PolyTech Mads Kirkegaard og fortsætter:

– Den her pris er et kæmpe skulderklap til de mange dygtige medarbejdere, der har været med hele vejen, og de endnu flere, som er kommet med undervejs. Der arbejdes hver dag med innovativt produkt- og procesdesign, og vi har meget bevidst valgt at fastholde en lang række udviklings-, laboratorie- og produktionsfaciliteter i samme hus. Det muliggør nemlig vores ’fail fast – fail cheap-strategi’, som fører til den hurtigste og mest sikre udviklingsproces.

Udvælgelsen af de 200 succesvirksomheder er sket via et pointsystem, hvor alle virksomheder har fået tildelt mellem 0 og 20,5 point. Her har de syddanske virksomheder opnået et pointgennemsnit på 17,47 point – godt 0,4 point over landsgennemsnittet på 17,09.

– Vi har gået regionens 200 succesvirksomheder efter i sømmene, og ifølge vores analyser har de haft en samlet indtjening på 1,15 milliarder kroner i det seneste regnskabsår. Det svarer til en indtjeningsvækst på 33 procent, når vi sammenligner med året før. De gode resultater har også smittet af på egenkapitalen blandt succesvirksomhederne, som er vokset til 2,7 milliarder kroner. Det vidner om, at vi i regionen har et stærkt erhvervsliv, der er med til at skabe vækst og jobs i Syddanmark, siger direktør hos Spar Nord Kolding Bjarne Claussen og suppleres af chefkonsulent Henning Boye Hansen fra BDO:

– Den største andel af succesvirksomhederne finder man inden for detailsektoren, mens fremstillingsvirksomhederne også er godt repræsenteret. Heraf er størstedelen koncentreret i regionens største byer, især Odense og Kolding. Årets vinder, der ligger i Bramming og beskæftiger sig med højteknologiske løsninger til vindmølleindustrien, falder lidt uden for kategori. PolyTech er derfor et godt eksempel på, at der i Syddanmark er mange forskellige virksomheder på tværs af regionen, der hver især formår at drive virksomhed med stor succes, siger han.

Særpriser for digital omstilling og jobskabelse

Inden for feltet af de 200 regionale succesvirksomheder blev der også uddelt tre andre priser ved regionsfinalen. De tre særpriser gik til de succesvirksomheder på tværs af regionen, som har udmærket sig positivt inden for henholdsvis digital omstilling, jobskabelse og bæredygtighed. Her blev Odense-virksomheden Alphalyse, der analyserer proteinindholdet i lægemidler, kåret som regionens digitale frontløber.

– Vi har fra dag ét været klar over, at hvis vi skulle skabe en skalérbar forretning, blev vi nødt til at digitalisere vores processer. Vi startede derfor ud med at digitalisere vores laboratorieanalyser, hvor små papirsedler blev skiftet ud med et it-system og LEAN-processer. Vi fandt hurtigt ud af, at vi også kunne digitalisere andre steder i vores forretning, og i dag er alt fra markedsføring til laboratoriearbejde understøttet af digitale systemer, fortæller direktør Thomas Kofoed fra Alphalyse og fortsætter:

– Vi har fået hjælp udefra til at udvikle vores systemer, og det har virkelig sat skub i digitaliseringsprocessen. Det har hjulpet vores virksomhed med at vækste, og vi ansætter hele tiden nye medarbejdere. Det skyldes i høj grad, at de digitale systemer fjerner det kedelige og monotone arbejde, så vores ansatte har bedre tid til at gøre det, de er bedst til. Det er desuden med til at effektivisere vores arbejde, så vi hurtigere kan hjælpe vores kunder.

Alphalyse a-s
Thomas Kofoed, Alphalyse A/S

Ingeniørvirksomheden INGENIØR’NE, der har afdelinger i Esbjerg, Kolding og Odense, fik tildelt prisen i kategorien jobskabelse, mens Odense-virksomheden Kentaur, som designer og producerer arbejdstøj, løb med prisen for den mest bæredygtige virksomhed blandt de 200 succesvirksomheder i Region Syddanmark.

– Vi er de seneste år lykkes med at tiltrække dygtige medarbejdere til vores virksomhed. Det skyldes blandt andet vores mentorprogram, der sikrer, at nyansatte føler sig velkomne og som en del af virksomheden fra start – både fagligt og socialt. Vi mener nemlig, at vi skylder hinanden, at nyansættelser bliver en succes – både for vores egen, men også for den nye medarbejders skyld, så den pågældende person får en god oplevelse, siger direktør hos INGENIØR’NE John Andresen og fortsætter:

– Vi er desuden rigtig glade for, at en virksomhed på vores størrelse, der i dag tæller 125 mand, kan vinde så fornem en pris. Det er imponerende, at en uvildig bank og en revisionsvirksomhed sætter sig ned og kigger vores vækst og jobskabelse efter i sømmene.

Ingeniør'ne
John Andresen, Ingeniør’ne A/S

Fra Kentaur forklarer indehaver og direktør Bernt Dahl, at FN’s verdensmål spiller en afgørende rolle i virksomheden:

– Vi arbejder meget med FN’s verdensmål, der også er en del af vores udviklingsstrategi. I den forbindelse har vi kigget de 169 delmål igennem for at se, hvor vores virksomhed kan bidrage. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at vi primært anvender bæredygtige materialer i vores tøj. Det gælder eksempelvis BCI-bomuld, der ikke udpiner den jord, som den bliver dyrket på. Vi benytter os også i stigende grad af recycled polyester, der består af genanvendeligt plastik, siger han og fortsætter:

– Vi kan ikke redde hele verden, men vi vil rigtig gerne bidrage på de områder, hvor det er muligt. Derfor starter vi altid med at afsøge markedet for bæredygtige materialer som de førnævnte, når vi skal til at udvikle et nyt produkt. Bæredygtighed fylder således rigtig meget i vores hverdag, og det er dejligt, at det nu bliver anerkendt.Kentaur
Bernt Dahl, Sanne Lundsgaard Rasmussen, Kentaur

Juryens medlemmer

• Claus Bonde Hansen, Head of Transformation Audit hos BDO
  • Jens Nyholm, cheføkonom hos Spar Nord
  • Kim Østergaard, innovationschef hos Spar Nord
  • Lone Kørnøv, Professor hos The Danish Centre for Environmental Assessment på Aalborg Universitet

Fakta om ”Succesvirksomhed 2019”

Spar Nord og BDO har udviklet en ny metode til at identificere landets mest succesfulde virksomheder. Samtlige danske virksomhedsregnskaber de seneste fem år er blevet gennemgået, og alle virksomheder har fået mellem 0 og 20,5 point. Her skiller 200 virksomheder pr. region sig ud målt på følgende parametre:

• Kontinuerlig vækst i resultat før skat for de seneste fem år: Kan resultere imellem 0 og 5,5 point.
  • Sundhed i seneste regnskabsår: Soliditetsgrad i procent: Kan resultere imellem 1 og 3 point.
  • Kontinuerlig vækst i egenkapital: Konsolidering, der tillader investering: Kan resultere imellem 1 og 6 point.
  • Forrentning af egenkapital: Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag: Kan resultere imellem 1 og 6 point.

Ikke-finansielle holdingselskaber, ejendomsselskaber, fonde samt virksomheder med over 1.000 ansatte er ikke medtaget i analysen. Læs mere om ”Succesvirksomhed 2019” her: www.succesvirksomhed.dk.

• Direktør Erling Sørensen, Spar Nord Aarhus. tlf. dir. 9616 2114 og e-mail: ers@sparnord.dk
  • Partner Morten Hagerup, BDO Skive, mobil 2218 6643 og e-mail: mhp@bdo.dk
  • Presseservice: Leif Lind Simonsen, Spar Nord, mobil 2527 0330 og e-mail: lsi@sparnord.dk
  • Pressekontakt: Jeppe Schyth Olsen, BDO, mobil: 4196 1960 og e-mail: jsc@bdo.dk

Med omkring 390.000 kunder, cirka 1.500 medarbejdere og 49 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. I 2018 leverede Spar Nord et resultat efter skat på 920 millioner kroner.

Spar Nord ejes af cirka 103.000 aktionærer. For yderligere information se www.sparnord.dk.

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab er landets fjerdestørste rådgivnings- og revisionsvirksomhed. BDO er 100 procent danskejet og -ledet. Alle aktionærer er arbejdende partnere i virksomheden, som i regnskabsåret 2017/18 har mere end 30 kontorer, over 1200 ansatte og en årlig omsætning på 1 mia. kr.

BDO er del af det internationale BDO-netværk, der tæller ca. 80.000 medarbejdere i mere end 160 lande. På verdensplan har BDO en omsætning på USD 8,9 mia. For yderligere information se: www.bdo.dk