Midtjyllands mest succesfulde virksomhed er fundet

Spar Nord  ǀ BDO
Aarhus, tirsdag den 1. oktober 2019

Vinderen af erhvervsprisen Succesvirksomhed 2019 i Midtjylland blev Herning-virksomheden Dilling, som har klaret sig bedst blandt 89.500 virksomheder i regionen. Det blev offentliggjort ved en stor prisevent på Centralværkstedet i Aarhus tirsdag eftermiddag. Udover en samlet vinder blev der også uddelt særpriser inden for digital omstilling, jobskabelse og bæredygtighed.

Billede af Dilling

Tirsdag 1. oktober blev regionsvinderen af Succesvirksomhed 2019 i Midtjylland offentliggjort ved et prisevent på Centralværkstedet i Aarhus. Det er Spar Nord og BDO, der står bag prisen, og vinderen er fundet blandt i alt 200 succesvirksomheder i Region Midtjylland af en jury.

Det blev Herning-virksomheden Dilling, som producerer bæredygtigt og økologisk undertøj, der løb med prisen som årets Succesvirksomhed i Region Midtjylland.

– Vi måler normalt kun på vores kunders tilfredshed samt vores medarbejderes arbejdsglæde, men jeg er nærmest rørt over at modtage så stor en pris. Jeg havde ærlig talt ikke troet, det ville ske, udtalte en glad direktør for Dilling, Morten Dilling.

– Vi er en virksomhed med 103 års virke, som har været i Dilling-familien over fire generationer. Det har været mange år med hårdt arbejde og op- og nedture, men vi har ramt et absolut højdepunkt med kåringen som årets Succesvirksomhed i Midtjylland. Jeg tror, det skyldes, at vi har fokus på bæredygtighed, digitalisering samt at fastholde en del af vores produktion i Danmark samtidig med, at vi udvider til nye markeder i udlandet, fortsætter han.

Udvælgelsen af de 200 succesvirksomheder er sket via et pointsystem, hvor alle virksomheder har fået tildelt mellem 0 og 20,5 point. Her scorer de midtjyske succesvirksomheder højt med et pointgennemsnit på 17,59 point – 0,5 point over landsgennemsnittet på 17,09 point.

– Vores analyser viser, at de 200 midtjyske succesvirksomheder har haft en samlet indtjening på 1,83 milliarder kroner det seneste regnskabsår. Det svarer til en indtjeningsvækst på 30 procent, når vi sammenligner med året før. De positive resultater har fået egenkapitalen blandt succesvirksomhederne til at vokse til godt 4 milliarder kroner. Det vidner om, at succesvirksomhederne leverer et ekstraordinært og imponerende bidrag til væksten her i regionen, udtaler direktør Erling Sørensen fra Spar Nord Aarhus, som suppleres af chefkonsulent Henning Boye Hansen fra BDO:

– Den største andel af succesvirksomhederne finder man inden for handelssektoren, men produktionsvirksomhederne er også godt repræsenterede. Det er denne kategori, som årets vinder tilhører. Dilling er et eksempel på en succesfuld og solid midtjysk virksomhed, der både producerer og sælger sine produkter med succes. Et eksempel vi gerne vil fremhæve og udmærke, siger han.

Digital omstilling, jobskabelse og bæredygtighed på midtjysk

Inden for feltet af de 200 regionale succesvirksomheder blev der også uddelt tre andre priser ved regionsfinalen. De tre særpriser gik til de succesvirksomheder på tværs af regionen, som har udmærket sig positivt inden for henholdsvis digital omstilling, jobskabelse og bæredygtighed. Her blev Lystrup-virksomheden Firtal Web, der udvikler og driver webshops, kåret som regionens digitale frontløber.

– Det er rigtig dejligt at vinde en pris inden for digitalisering, da det virkelig er noget, vi går op i. Hos os er der nemlig ikke en programmør, der sidder og programmerer alt for os, men her skal alle mand kunne digitalisere. Eksempelvis skal bogholderen selv kunne automatisere bogføring, bilag osv., fortæller Jesper Hvejsel, der er direktør for Firtal Web og fortsætter:

– Vi har stort set ikke hentet nogle medarbejdere ind, der på forhånd har kompetencerne til at kunne digitalisere. Derfor går vi virkelig meget op i at uddanne, og vi henter derudover en masse elever og praktikanter ind. Vi tror nemlig på, at der er værdi i, at man fra starten lærer at arbejde med det digitale på den måde, som vi har valgt.

Randers-virksomheden Confac, der leverer betonelementer til byggeriet, fik tildelt prisen i kategorien jobskabelse, mens det blev tøjvirksomheden KnowledgeCotton Apparel, som løb med prisen for den mest bæredygtige virksomhed blandt de 200 succesvirksomheder i Region Midtjylland.

– Vi er jo som udgangspunkt ikke sat i verden for at skabe jobs, men for at være konkurrencedygtige. Men den jobskabelse, vi har skabt, er blevet en succes, fordi vi er gået efter medarbejdere, der er dobbelt så dygtige som dem, man ellers finder i branchen. Det var vores mantra, da vi startede virksomheden, siger direktør og medejer af Confac Erling Holm og fortsætter:

– Vi har udviklet et koncept for ansættelser, hvor vi ansætter medarbejdere på individuelle vilkår. Uanset om man er ufaglært eller civilingeniør, har man det samme kontraktforhold. Derfor har vi ingen mellemledere, og alle medarbejdere er medejere af virksomheden, da de hvert år får tildelt aktier gratis, slutter Erling Holm.

– Det er rigtig spændende, at bæredygtighed er så stort et tema. Det gør ens lille hjerte glad, når man ved, hvor svært det har været at drive en bæredygtig virksomhed de seneste 10 år, som vi har gjort. Så det er fedt, at det har fuldt fokus, udtaler Mads Mørup, der er direktør og ejer af KnowledgeCotton Apparel, og fortsætter:

– Bæredygtighed er bestemt et marked med kæmpestore muligheder, hvis man formår at gøre det rigtigt, kommunikere det rigtigt og holde sig til de rigtige standarder og systemer. Vores strategi er som sådan ikke at tale til vores kunder, men tale til hele den her store bevægelse, der er i verden i øjeblikket, hvor folk gerne vil købe bedre varer og er mere opmærksomme på, hvad man skal gøre som forbruger i dag, slutter Mads Mørup.

Juryens medlemmer

• Claus Bonde Hansen, Head of Transformation Audit hos BDO
• Jens Nyholm, cheføkonom hos Spar Nord
• Kim Østergaard, innovationschef hos Spar Nord
• Lone Kørnøv, Professor hos The Danish Centre for Environmental Assessment på Aalborg Universitet

Fakta om ”Succesvirksomhed 2019”

Spar Nord og BDO har udviklet en ny metode til at identificere landets mest succesfulde virksomheder. Samtlige danske virksomhedsregnskaber de seneste fem år er blevet gennemgået, og alle virksomheder har fået mellem 0 og 20,5 point. Her skiller 200 virksomheder pr. region sig ud målt på følgende parametre:

• Kontinuerlig vækst i resultat før skat for de seneste fem år: Kan resultere imellem 0 og 5,5 point.
• Sundhed i seneste regnskabsår: Soliditetsgrad i procent: Kan resultere imellem 1 og 3 point.
• Kontinuerlig vækst i egenkapital: Konsolidering, der tillader investering: Kan resultere imellem 1 og 6 point.
• Forrentning af egenkapital: Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag: Kan resultere imellem 1 og 6 point.

Ikke-finansielle holdingselskaber, ejendomsselskaber, fonde samt virksomheder med over 1.000 ansatte er ikke medtaget i analysen. Læs mere om ”Succesvirksomhed 2019” her: www.succesvirksomhed.dk.

• Presseservice: Leif Lind Simonsen, Spar Nord, mobil 2527 0330 og e-mail: lsi@sparnord.dk
• Pressekontakt: Jeppe Schyth Olsen, BDO, mobil: 4196 1960 og e-mail: jsc@bdo.dk

Med omkring 390.000 kunder, cirka 1.500 medarbejdere og 49 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. I 2018 leverede Spar Nord et resultat efter skat på 920 millioner kroner.

Spar Nord ejes af cirka 103.000 aktionærer. For yderligere information se www.sparnord.dk.

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab er landets fjerdestørste rådgivnings- og revisionsvirksomhed. BDO er 100 procent danskejet og -ledet. Alle aktionærer er arbejdende partnere i virksomheden, som i regnskabsåret 2017/18 har mere end 30 kontorer, over 1200 ansatte og en årlig omsætning på 1 mia. kr.

BDO er del af det internationale BDO-netværk, der tæller ca. 80.000 medarbejdere i mere end 160 lande. På verdensplan har BDO en omsætning på USD 8,9 mia. For yderligere information se: www.bdo.dk